Specialmoduler
Særlige specialmoduler tilrettelægges og afholdes desuden, alt efter behov. Tidligere rekvirerede specialmoduler er f.eks. moduler, der har sat fokus på brugen af den ressourceorienterede tilgang og metode i relation til:
- Rehabiliteringsmøder og ressourceforløb for ledige borgere (Jobcentre, Socialcentre).
- Traumatiserede flygtninge (Jobcentre, andre aktører).
Teoretisk inspiration og evidens
Det coachende og ressourceorienterede arbejde med borgeren er baseret på viden og metoder fra følgende forskellige discipliner: NLP (Neuro Lingvistisk Programmering), kognitiv psykologi og kognitiv antropologi, Eksistentialismen/eksistentiel coaching, Den humanistiske psykologi og anerkendende tilgang, Appreciative Inquiery, Den løsningsfokuserede samtale samt den amerikanske psykolog Peter Levine.
Kernen i kursusforløbene - som både er et bestemt (humanistisk-eksistentielt) menneskesyn og dertilhørende metodiske greb og spørgeteknikker - bygger på en helt bestemt grundantagelse, nemlig at mennesker har flere ressourcer til rådighed, end de nødvendigvis er bevidste om.
Der er således flere ressourcer i mennesket, end vi umiddelbart kan registrere. Når vi i samtalen bruger helt specifikke samtaleteknikker, der netop har til formål at aktivere og forstærke disse (skjulte) ressourcer i personen (hos borgeren), ja så øges mulighederne for, at der kan ske positive forandringer. F.eks. vil den ledige borger med mangeartede vanskeligheder i sit liv langt nemmere kunne bevæge sig væk fra langvarig ledighed og hen til et liv i uddannelse eller beskæftigelse.
Denne grundantagelse (som samtidig er en erfaring hos dem, som arbejder ud fra den rerssourceorienterede tilgang og metode), er desuden videnskabeligt velunderbygget. Beskæftigelsesprojektet (BIP) har således konkluderet, at én af de indikatorer, der er særlig væsentlig for at kunne rykke udsatte borgere (ledige borgere med komplekse problemer udover ledighed) henimod arbejdsmarkedet, er at den professionelles aktør (sagsbehandleren) tror på borgerens ressourcer og muligheder (BIP, Væksthusets Forskningscenter, 2016).
Læs omtale af kurser her:
"Coaching rykker alle. Kunsten at holde ud at lytte". Socialrådgiveren, nr. 16, 24. september 2008, side 12-14.
"Endelig var der én, der lyttede". Danske Kommuner, Nr. 34, 2009, side 46-49.
Få et overblik over Den ressourceorienterede samtales grundantagelser og metodik her:
”Centrale grundantagelser og metodik”.
Overblik over de forandringsprocesser, den professionelle beskæftigelsesaktør kan igangsætte og styrke hos ledige borgere (med komplekse problemer udover ledighed), og som skaber en bevægelse henimod arbejdsmarkedet.
Supervision
Supervision kan rekvireres enten særskilt eller i forlængelse af et afholdt kursusforløb. Det er Lev Dine Værdiers erfaring, at supervisionen (udover at støtte medarbejderne i at håndtere svære udfordringer i arbejdet) samtidig er et særdeles effektivt redskab til at fastholde fokus og bevidsthed på de nye tilegnede metoder efter endt kursusforløb - og til at opnå en decideret mestring af metoderne.
Der kan rekvireres enten individuel eller gruppe supervision. Det mest almindelige er gruppe supervision, hvor supervisionsgrupperne består af max. 6 medarbejdere.