Stress er desværre et så udbredt problem i dagens samfund, at langt de fleste større arbejdspladser jævnligt oplever, at nogle af deres medarbejdere (og ledere) bliver stressede i en grad, som fører til en hel eller delvist sygemelding fra jobbet. Det er naturligvis et stort problem, både for den enkelte medarbejder og for virksomheden, der i en periode mister medarbejderens arbejdskraft.
Det er vigtigt, at den stressede får hurtig og relevant hjælp til at komme på fode igen – og at der sørges for, at samme stressbelastning ikke opstår igen, når vedkommende genoptager arbejdet.
Er du arbejdsgiver i en virksomhed, kan du henvise en medarbejder, der har stress, til et stresshåndteringsforløb i Stress- og Psykoterapeutisk Klinik, Lev Dine Værdier. Et sådant forløb vil ikke alene hjælpe den enkelte medarbejder til at komme så hurtigt som muligt ud af stressen. Medarbejderen vil også få klar besked om, hvornår vedkommende er klar til at genoptage arbejdet på en forsvarlig måde (der er visse kriterier, der skal være opfyldt, førend vedkommende er klar til dette).
Medarbejderen vil ligeledes få væsentlig støtte og rådgivning i forhold til den konkrete genoptagelse af arbejdet; herunder til: 1) hvilke skånehensyn, der er nødvendige at få etableret i den første fase af genoptagelsen af arbejdet og 2) hvordan arbejdstimerne øges gradvist og forsvarligt, så overbelastning og tilbagefald til tidligere stressniveau undgås. Lev Dine Værdier har årelang og meget gode erfaringer med at yde denne støtte og rådgivning omkring genoptagelsen af arbejdet.
Stress påvirker det enkelte menneskes kognitive evner i en grad, så det er svært – eller nogle gange umuligt (for en periode) – at varetage almindelige arbejdsmæssige funktioner.
Eksempelvis påvirkes hukommelsen, koncentrationen, samt evnen til at koordinere og planlægge, skabe overblik og se sammenhænge. Det betyder, at der ofte vil være brug for at skåne medarbejderen fra visse særligt krævende arbejdsopgaver i den første fase, hvor arbejdet genoptages. Hvilke skånehensyn, der er relevante, er forskelligt fra person til person (afhængigt af graden af stress og karakteren af personens job), og vil derfor altid bero på en individuel vurdering.